خیریه نیکوکاران شریف
english

ماه رمضان و امر پسندیده ی کمک به فقرا

ماه رمضان و امر پسندیده ی کمک به فقرا

ماه رمضان ماه دعا و نیایش است. در این ماه مسلمانان با انجام اعمالی مانند روزه گرفتن و شرکت در محافل ختم قرآن، احترام ویژه ای برای ماه مبارک رمضان قائل شده و به خدا نزدیک تر می شوند. اما همه ما میدانیم که روزه گرفتن فقط پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست و فرد روزه دار باید از اعمال ناپسندی چون دروغ گفتن و غیبت کردن، دست کشیده و در اعمال نیکی چون کمک به افراد نیازمند نسبت به قبل پیشرو تر باشد. ماه رمضان در واقع تمرینی برای پاکی در دیگر ماه‌های سال است. در ماه رمضان معنویت افزایش یافته و کمک به نیازمندان و سرپرستی ایتام از جلوه‌های زیبای ماه مبارک رمضان است.

کمک به فقرا و تقویت اخلاق در جامعه

فلسفه ماه رمضان قرار گرفتن در شرایطی است که بتوان حال فقرا را بهتر درک کرد. البته که مردم کشور عزیزمان همواره و در تمام ماه های سال به فکر کمک به همنوعان خود هستند ولی در این شرایط بهتر می توان از حال فقرا با خبر شد. به همین دلیل در ماه رمضان مردم با میل و رغبت بیشتری در کمک کردن به فقرا از یکدیگر پیشی می گیرند.

کمک به فقرا و نیازمندان از زیبایی های ماه مبارک رمضان است که در دیگر ماه های سال کمتر دیده می شود. کمک به همنوع یک وظیفه انسانی است که در این ماه مبارک، با توجه به شرایط عرفانی و روزه داری که خود در درک کردن حال فقرا بسیار تاثیر گذار است، توجه بیشتری به آن می شود.

خداوند مهربان می فرماید: ((مقداری از اموال و دارایی خود را در راه خدا بدهید)). با توجه به امر الهی تمامی انسان ها در مقابل قشر مستضعف جامعه مسئولند که با کمک و دست گیری از نیازمندان می توانند این مسئولیت خود را به درستی به انجام برسانند.

در پیکر تمامی انسانها روح خدا دمیده شده است و در صورتی که مشکلی برای کسی پیش بیاید دیگران نیز آزرده خاطر می شوند. در ماه مبارک رمضان کمک کردن روزه‌داران به نیازمندان روحیه ایثار، گذشت، فداکاری، برادری و یکرنگی را در جامعه پررنگ می‌کند و این مهم موجب برکات بی‌شماری در زندگی فردی و تقویت اخلاق اجتماعی می شود.

کمک به فقرا یک مسئولیت اجتماعی است ولی ابتدا باید نیازمندان واقعی شناسایی شوند تا بتوان این مسئولیت را به بهترین شکل اجرا نمود. البته که وظیفه حاکمیت و نظام اسلامی شناسایی و حمایت از افراد نیازمند جامعه است ولی وظیفه انسانی حکم میکند همه ما انسان ها نسبت به همنوع خود مسئول باشیم و جوانمردی که از خصوصیات بارز ما ایران است را با گرفتن دست نیازمندان ادا کنیم. می دانیم که با توجه به تعداد زیاد نیازمند نما جامعه امروز، شناسایی نیازمندان واقعی از افراد سودجو کار آسانی نیست که در ادامه به آن پرداخته ایم.

موسسات خیریه با توجه به ماهیت شان به شناسایی  را و برای رفع  مشکلات مادی فقرا اقدامات لازم را انجام دهند. البته در راستای شناسایی این افراد فقط حکومت مسئول نیست و مردم نیز می توانند شخصا یا از طریق موسسات خیریه در این امر شرکت کنند.

 چگونه نیازمندان واقعی را شناسایی کنیم

همون طور که بیان شد برخی از افراد سودجو که در واقع نیازمند واقعی نیستند با بازی با احساسات و درخواست کمک از افراد، دیدگاه آنان را نسبت به کمک کردن و افراد نیازمند نیازمند در جامعه تغییر داده اند. چنین افرادی در جامعه موجب می شوند اعتماد در جامعه از بین برود و مردم برای کمک به نیازمندان دچار ابهام و تردید گردند و تمایلشان برای کمک کردن کمتر شود. در مقابل، موسسات خیریه با توجه به ماهیتشان، قبل از هر اقدامی به شناسایی افراد نیازمند می پردازند. بنابراین برای شناخت عزیزانی که در دسته نیازمندان واقعی قرار می گیرند می توان از موسسات خیریه کمک گرفت.

ما در ماه رمضان چه می کنیم؟

بنیاد خیریه نیکوکاران شریف در ادامه کمک های مستمر خود به نیازمندان و به رسم هر سال، به دنبال برنامه ای هدفمند برای اعطای افطاری به عزیزانی است که طبق تحقیقات صورت گرفته توسط مددکاران بنیاد، جزء نیازمندان واقعی هستند. مادرانی بی پناه که در تامین نیازهای اولیه فرزندانشان ناتوان هستند. امیدواریم همچون همیشه حمایت حامیان محترم را برای این عزیزان جذب نماییم و بتوانیم به بهترین شکل مسئولیت خود را در قبال این عزیزان به انجام برسانیم. شما خیرین عزیز هم میتوانید در کمپین ماه رمضان شریک باشید، کافیه روی لینک دکمه زیر کلیک کنید.

حمایت میکنم

نظر خودتان را ارسال کنید