خیریه نیکوکاران شریف
english

کمک به نیازمندان از چه راه هایی میسر است؟

کمک به نیازمندان از چه راه هایی میسر است؟

کمک به نیازمندان از اعمال نیکو و پسندیده الهی است که به اشکال مختلفی در قرآن کریم به آن اشاره شده است. اعمالی چون پرداخت خمس و زکات و صدقه و … در جای جای قرآن کریم برای توجه به اهمیت کمک به نیازمندان آورده شده است و همواره افراد را به کمک به نیازمندان دعوت نموده است. از این رو وظیفه ماست که راه های کمک به نیازمندان را بررسی نماییم و بتوانیم به بهترین شکل این امر الهی را اجرا نماییم.

مهم ترین مسئله برای کمک به نیازمندان شناخت این عزیزان است. بعد از شناسایی نیازمندان و نوع نیازی که دارند بهتر می توان به آن ها کمک نمود.

چگونه می توان نیازمندان را شناسایی کرد؟

برای شناسایی نیازمندان واقعی باید به این نکته توجه نماییم که افراد به دلایل مختلفی به کمک نیاز پیدا می کنند. از جمله شرایطی که یک فرد، نیازمند تلقی گردد به موارد زیر می توان اشاره نمود:

  • بسیاری از افراد در خانواده ای فقیر متولد می شوند و از بدو تولد در دسته افراد نیازمند قرار می گیرند و این کودکان تا زمانی که بتوانند مسئولیت زندگی را به دوش بگیرند به کمک نیاز دارند.
  • افرادی که به دلیل گرفتار شدن به یک بیماری که هزینه های درمانش بسیار بالاست به حمایت های مالی نیاز پیدا می کنند.
  • کودکانی که پدر و مادر خود را از دست داده اند و فردی مسئولیت آنها را به عهده دارد که نمیتواند به درستی از آن ها حمایت کند.
  • زنانی که همسر خود را از دست داده اند و به تنهایی سرپرستی کودکان را به عهده دارند و توانایی های کافی برای تامین نیاز های کودکان خود را ندارند.
  • افرادی که نقص عضو دارند و به دلیل معلولیت توانایی لازم برای کسب درآمد را ندارند.
  • کودکان بی سرپرست که بی خانمان شده اند و مجبور به کار در کوچه و خیابان هستند.
  • و تمامی افرادی که به هر دلیلی توانایی های لازم برای تامین معاش خود را ندارند و به کمک افراد دیگر برای گذران زندگی نیاز دارند.

راه های کمک به نیازمندان

برای کمک به یک نیازمند راه های مختلفی وجود دارد و زمانی که نیازمند و نیاز های او شناسایی شوند می توان بر حسب نیاز وی کمک های خود را به او اهدا نمود.

به طور کلی نیاز های انسان در چند دسته کلی نیاز های فیزیولوژیکی، نیاز به امنیت، نیازهای اجتماعی، نیاز به احترام و نیاز به خود شکوفایی قرار می گیرد و افراد نیازمند افرادی هستند که در تامین نیازهای فیزیولوژیکی خود نیز ناتوانند. بنابر این در وهله اول باید به این افراد کمک کرد تا بتوانند خوراک، پوشاک و مسکن خود را تامین کنند و در قدم بعدی باید به این افراد کمک کرد تا شرایط خانوادگی بهتری داشته باشند و حس آرامش و امنیت را برای این عزیزان با حمایت و محبت به وجود آورد. در کنار این موارد با کمک به آموزش افراد و داشتن زندگی بهتر می توان بخشی از نیازهای اجتماعی آنان را برطرف نمود و با توانمند سازی این عزیزان زندگی بهتری را برایشان به ارمغان آورد.

آنچه که مشخص است کمک به نیازمندان صرفاً کمک های نقدی را شامل نمی شود. کمک به نیازمندان با اهدای یک کفش اضافی یا حتی آموزش یک کودک محروم از تحصیل به صورت رایگان نیز صورت می گیرد. علاوه بر این ها از طریق صدقه دادن و یا کمک به موسساتی که از افراد نیازمند حمایت می کنند، می توان به نیازمندان کمک کرد.

راه های کمک به نیازمندان

با توجه به این که موسسات خیریه مختلف به شکل اختصاصی به شناسایی و کمک به اقشار نیازمند خاص پرداخته اند و هر یک از موسسات به دنبال کمک به اقشار خاصی از نیازمندان است یکی از راه های کمک به نیازمندان مراجعه به این موسسات و اهدای کمک به این موسسات می باشد. افراد با دانستن اینکه به کدام دسته از نیازمندان تمایل دارند کمک کنند می توانند به هر یک از این موسسات مراجعه نمایند و کمک های نقدی و غیر نقدی خود را به دست نیازمندان عزیز برسانند.

ما در نیکوکاران شریف برای کمک به نیازمندان چه میکنیم؟

همانگونه که ذکر شد هر یک از موسسات خیریه به طور اختصاصی به حمایت از اقشار خاصی از نیازمندان می پردازد. بنیاد خیریه نیکوکاران شریف هم عمده فعالیتش کمک به کودکان بی سرپرست و زنان سرپرست خانوار می باشد و با شناسایی کودکان بی سرپرست به دنبال جذب حامی برای آنان است. همچنین با ارائه آموزش های مختلف به دنبال توانمند سازی زنان سرپرست خانوار و بهبود شرایط زندگی آنان است.

حمایت میکنم

نظر خودتان را ارسال کنید