خیریه نیکوکاران شریف

بازدید از باغ موزه دفاع مقدّس، گریزی به تاریخ ملّت شجاع دیروز کشورمان

بازدید از باغ موزه دفاع مقدّس، گریزی به تاریخ ملّت شجاع دیروز کشورمان

جوجه محمّد در کنار آمبولانس جیک جیک می کرد. همه جا دود بود و آتش! ناله های ممتد محمّد در میان ضجّه های مادرش در هیاهویی از جیغ و داد مردم گم شده بود. بمب همه چیز را متلاشی کرده بود!

کمی آن طرف تر چند قمقمه خاکی، جا نماز و پلاک و پوتین های تیر خورده ای که در کنار آخرین نامه های مردان شجاع کشورمان در یک محفظه شیشه ای چیده شده بودند، گوشه ای از تاریخ کشورمان را به تصویر می کشید. گوشه ای از روزهای سختی که برای امنیّت کشورمان صدها دست و پا در میان گل ولای مردابها بی نام و نشان مدفون شدند تا امروز همه ما در صلح و آرامش زندگی کنیم!
آی آدمها! مواظب خاکمان باشید! آن را به دست شما سپردیم! مبادا خونمان بیهوده ریخته باشد!!!
اینها را از چند استخوان دست که از خاک بیرون زده بود؛ می شنیدم!

IMG_۲۰۱۵۰۵۲۴_۱۷۲۰۲۸
کتابها، دفترها و مدادی که ته آن جویده شده بود در زیر نیمکت ها زیر خروارها خاک و آجرهای شکسته له شده بودند. روی تخته مسئله ریاضی ناتمام مانده بود. فقط صدای گریه شاگردان بود و جیغ معلمّی که برای نجات آنها به این سو و آن سو می دوید و نخلی که زیر بمباران عراقی ها همچنان می سوخت و دود می کرد!
عروسک پاره پاره، توپ پلاستیکی و قلّکی که چند سکّه بیشتر نداشت، تنها مانده بودند! تنهای تنها … عروسک از تنهایی می ترسید، از صدای خمپاره می ترسید و کمی آن طرف تر پیکر مادرش از بمباران شیمیایی جنگ، بی جان در ایوان خانه افتاده بود!
همه این صحنه ها، روزهای سخت جنگ را در موزه دفاع مقدّس تداعی می کردند. روح حماسه هشت سال دفاع مقدّس ملّت غیور و معارف آن در قالب فناوری نوین اعم از نمایش، تعامل و تلفیقی در تالارهای موزه شکل گرفته بودند.
هفت تالار موزه هریک حکایت دیگری داشت.
تالار اول: آستانه
اینجا حرف از تظاهرات بود و الله اکبر. در سالن ریشه ها تصاویر بناهای تاریخی مانند چغازنبیل، سازه های آبی شوشتر، نمایی از کاشی کاری مسجد جامع اصفهان و تابلوی مینیاتوراز جا کندن “در” توسط امیرالمومنین (ع) در جنگ خیبر.

تالار دوم: حیرت و حقّانیت
تصویری از پاره کردن قرارداد شورای امنیت در رابطه با حریم مرزی ایران به دست صدام، کارحجمی ماکت پالایشگاه نفت آبادان و صحنه هایی از بمباران خرمشهر و …

تالار سوم: دفاع
سنگر سرد و گرم به منظور آشنایی با شرایط رزمندگان، بایکوت خبری رسانه های بیگانه پس از هجوم سراسری ارتش بعث به خاک ایران، نمونه هدایای مردم به رزمندگان و …

تالار چهارم: آرامش و مقابله
ماکت هواپیماهای هدایت شونده و عکسهای هوایی، نام و تاریخ عملیات های 8 سال دفاع مقدّس، نمای هنری میدان مین و نمایه هنری سلاح آرپی جی 7 و کاتیوشا، نمایی از سنگر فرماندهی، پل خیبر و فعّالیّتهای مهندسی، میز طرح ریزی عملیّات و …

تالار پنجم: شهادت
تالار عاشورا 8 سال ادامه نهضت حسینی توسط سربازان امام خمینی، آثار بر جای مانده از شهدا، جاوید الاثرها و فیلم هایی از دوران اسارت رزمندگان ایرانی، پلاک کوچه ها و خانه ها از اقصی نقاط ایران که هر یک به نام شهیدی مزیّن شده بود.

IMG_۲۰۱۵۰۵۲۴_۱۷۱۷۴۷

تالار ششم: پیروزی
نمایشگرها با تصاویر روزنامه ها از شادی مردم که پیروزی های به دست آمده رزمندگان را نشان می داد، کار هنری مجازات صدام در 30 دسامبر 2006 و بمباران شیمیایی مردم بی گناه حلبچه در 25 اسفند 1366 و شهر مرزی نودشه در 26 اسفند 1366 .

تالار هفتم: سرانجام
نمایی از راهپیمایی مردم در 22 بهمن، تصاویری از دستاوردهای نظامی و علمی و نمایی از حسینیه جماران.

ما بچّه های واحد مددکاری و روابط عمومی بنیاد امور خیریه نیکوکاران شریف با جمع کثیری از مادران و نونهالان مددجو در روز سوم خرداد 94 برای گرامیداشت سالگرد آزادسازی خرمشهر به باغ موزه دفاع مقدس در بزرگراه شهید حقّانی تهران رفتیم تا به خودمان یادآوری کنیم: امنیّت نعمت بزرگیست که مردان بزرگ کشورمان در گذشته ای نه چندان دور آن را در نزد ما به امانت گذاشتند! یادمان نرود مواظبش باشیم.
باسپاس فراوان از تمام دوستان خوبمان در باغ موزه دفاع مقدس و تشکر ویژه از آقایان بهزاد صوری و ابوالفضل خدابنده که در روایت حماسه برای بازدیدکنندکان صمیمانه کوشیدند.

نظر خودتان را ارسال کنید