خیریه نیکوکاران شریف

افطاری دادن، امر پسندیده الهی در ماه رمضان

افطاری دادن، امر پسندیده الهی در ماه رمضان

ماه رمضان ماه میهمانی خداوند خوانده می شود چرا که در این ماه گرانقدر حس و حال خدایی در قلب مردم بیش از ماه های دیگر سال احساس می شود و خداوند با رسوخ به قلب ها در دل انسان ها لطف و رحمت نسبت به بندگان نیازمندش ایجاد می کند تا بهانه ای باشد برای رنگین کردن سفره هایی که در روزهای عادی سال با ظرفی آب و تکه ای نان پر می شود. خداوند متعال در این ماه با ایجاد حس عطوفت و مهربانی در قلب بندگانی که از نظر مالی توانمند تر هستند میزبان سفره بندگانی می شود که به ندرت می توانند شکم خود و فرزندانشان را سیر کنند. می توان اینگونه برداشت کرد که فلسفه نام گذاری ماه رمضان به عنوان ماه میهمانی خدا همان حس و حال افطاری دادن به یکدیگر و افراد نیازمند است. افطاری دادن فقط یک سنت نیست که در ماه رمضان مرسوم شده است، افطاری دادن به نیازمندان مزایای زیادی دارد که هم در قرآن به آن سفارش شده است هم امامان معصوم بسیار آن را امر پسندیده ای خوانده و همه را به این امر خیر دعوت کرده اند.

افطاری دادن و کمک به تهی دستان از دیدگاه اسلام

همانطور که بیان شد کمک به تهی دستان از جمله افطاری دادن به ایشان از مواردی است که خداوند و معصومین بسیار به آن سفارش کرده اند. در ادامه سخنانی از معصومین در ارتباط با اطعام فقرا و افطاری دادن آمده است:

حضرت محمد(ص) می‌فرمایند اگر کسی به روزه داری افطاری دهد ثواب عمل روزه و هر عمل نیکی که در آن روز توسط روزه دار انجام شده است را بدون آنکه از اجر روزه دار چیزی کم شود، برای خود کرده است، پس افطاری دادن یک نوع رندی در عبادت است.

حضرت باقرالعلوم(ع) فرموده‌اند اجر و ثواب افطاری دادن به یک مسلمان روزه دار در ماه مبارک رمضان مساوی با آزاد کردن یکی از فرزندان پیامبر خدا، حضرت ابراهیم(ع) است.

امام موسی بن جعفر(ع) فرمود: افطاری دادن به برادر روزه دار از روزه ات با  فضیلت تر است.

امام صادق(ع) می فرمایند: کسی که مؤمنی را افطاری دهد، کفاره یک سال گناه او شمرده می شود؛  و کسی که دو مؤمن را افطاری دهد، بر خداوند است که او را وارد بهشت سازد.

با توجه به سخنان این عزیزان می توان به اهمیت اطعام فقرا و افطاری دادن به نیازمندان پی برد. آنچه مشخص است این است که افطاری دادن نه تنها کمک به تهی دستانی است که از تهیه غذای خود عاجزند بلکه اثرات بسیار مطلوبی بر جامعه و زندگی شخصی فرد کمک کننده نیز دارد.

اثرات افطاری دادن

افطاری دادن در ماه رمضان در واقع تمرینی است برای کمک به فقرا و اطعام ایشان در سایر ماه های سال. بنابراین اگر این امر پسندیده به سنتی همیشگی تبدیل شود می تواند اثرات بسیار مثبتی بر جامعه بگذارد. البته که این تمرین در ماه مبارک رمضان اثرات خودش را در همان ماه می گذارد و امیدواریم این امر پسندیده محدود به ماه رمضان نباشد و در تمامی ماه ها به شکل های مختلف نمود پیدا کند. از جمله تاثیراتی که کمک به فقرا و در حالت خاص افطاری دادن بر جامعه می گذارد عبارتند از:

کاهش فقر و فساد اجتماعی

آنچه که مشخص است فقر موجب می شود بسیاری از اتفاقات ناخواسته و ناخوشایندی که افراد اگر در شرایط رفاه نسبی باشند هرگز به آن فکر نکنند را در شرایط فقر انجام دهند. بسیار قابل درک است که افراد در صورتی که از برآودن نیازهای اولیه خود شامل خوردن و آشامیدن عاجز باشند زمان کمتری برای بهبود وضعیت اجتماعی و آموزش خود پیدا میکنند. در واقع آموزش در اولویت های بعدی نسبت به نیازهای اولیه خوراک، پوشاک و مسکن قرار  دارد. بنابراین در صورتی که افراد نتوانند آموزش های مناسب را ببینند ممکن است در جامعه رفتارهایی از خود بروز دهند که تبعات زیادی را به همراه داشته باشد. با کمک به افرادی که در گروه نیازمندان واقعی قرار می گیرند می توان به کاهش این دسته از رفتارها کمک کرد.

یکی از پسندیده ترین روش ها برای کمک به فقرا افطاری دادن در ماه رمضان می باشد که یکی از مهم ترین آثار آن کاهش فساد درجامعه با کاهش فقر می باشد.

افزایش سلامت و شادابی جامعه

همانگونه که سعدی اشاره کرده است “چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار” تمامی انسان ها از دیدن فقر در جامعه تحت تاثیر قرار می گیرند و از دیدن شرایط نامناسب افراد نیازمند غمگین می شوند. بنابراین فقر موجب می شود افراد غمگین شوند و جامعه به سمت افسردگی سوق پیدا می کند.

بنابراین کمک به نیازمندان با کم کردن تعداد این افراد باعث شادابی در جامعه می شود. در ماه مبارک رمضان می توان به روش های مختلف به نیازمندان واقعی کمک کرد که یکی از آن ها افطاری دادن است.

کاهش فاصله طبقاتی

افطاری دادن بالاخص به افراد نیازمند می تواند ذره ای این حس را در افراد نیازمند ایجاد کند که آنان نیز میتوانند از غذاهایی که دیگران بر سر سفره هایشان می گذارند اطعام کنند. با ترویج این فرهنگ میتوان فاصله طبقاتی را لااقل در ارتباط با نوع غذاهایی که افراد مختلف استفاده می کنند کاهش داد.

ما نیز در نیکوکاران شریف، به سنت هر ساله در ماه مبارک رمضان با حمایت شما خیرین همیشه همراه، به اهدای افطاری برای نیازمندان می پردازیم. ماه رمضان امسال نیز به امید خدا این طرح برگزار خواهد شد و شما عزیزان هم میتوانید برای هرچه بهتر برگزار شدن این طرح در آن شرکت کنید. از همراهیتان متشکریم.

حمایت از طرح

نظر خودتان را ارسال کنید