خیریه نیکوکاران شریف

برگزاری کارگاه خود مراقبتی کودکان در پیشوا

برگزاری کارگاه خود مراقبتی کودکان در پیشوا

هدف ما در موسسه خیریه نیکوکاران شریف حمایت از کودکان بی سرپرست و یتیم است و ضمن توجه به کیفیت مادی زندگی مددجویان عزیزمان، برای ساختن آینده زندگی آنان نیز اهمیت ویژه ای قائل هستیم. از این رو علاوه بر کمک به فراهم کردن امکانات لازم خوارک ،پوشاک و مسکن و کمک به توانمند سازی زنان سرپرست خانواری که مادر این کودکان هستند و مسئولیت مراقبت از آنان را به تنهایی به دوش می کشند، سعی کرده ایم در تربیت کودکان و ارائه آموزش های لازم که گاهی مادران به دلیل گرفتاری های مالی و دغدغه های زیادشان در زندگی از بخشی از آن غافل می شوند نیز همراهشان باشیم.

از این رو با کمک انجمن راه، بانی پروژه‌ #قایم_باشک (پروژه آموزش و پیش‌گیری از کودک آزاری جنسی)، کارگاه های مختلفی جهت آگاهی بخشی به کودکان و مادرانشان برگزار می شود که از جمله آن ها می توان به کارگاه های پیشگیری از کودک آزاری، خودمراقبتی کودکان، شناخت تغییرات دوران بلوغ و …اشاره نمود.

خود مراقبتی کودکان در واقع ارائه آموزش های لازم برای کودکان به شیوه های صحیح در ارتباط با شناخت از اعضای خود و نحوه مراقبت از حریم خصوصی شان است. در بسیاری از مواقع به دلیل عدم شناخت و آموزش های لازم، کودکان در شرایطی قرار می گیرند که فریب افراد غریبه و بیماری که در جامعه وجود دارد را می خورند و همین موضوع منجر به حوادث ناگواری در آینده آنان می شود.

بهترین زمان برای شروع آموزش های لازم به کودکان برای مراقبت از خودشان در برابر آفت های اجتماعی از سن 4 تا 8 سال می باشد. در این سنین بهترین روش آموزش کودکان به شیوه غیر مستقیم است و تلاش می شود کودکان را تا حدی با فیزیک و حریم خصوصی بدنشان آشنا نمود. علاوه بر این تا حدودی با زبان کودکان به آن ها در ارتباط با آسیب های احتمالی که در جامعه برایشان وجود دارد و نحوه مراقبت از خودشان در مواجه شدن با این آسیب ها آموزش هایی ارائه می شود.

پس از برگزاری کارگاه خودمراقبتی مخصوص کودکان 4 تا 8 سال در اسلامشهر و استقبال مددجویان از این کارگاه،  تدارکی دیده شد تا این کارگاه برای مددجویان ساکن پیشوا نیز برگزار گردد. در این کارگاه نیز مسائلی همچون مفهوم خصوصی و غیر خصوصی، قوانین مربوط به حریم خصوصی، تفاوت بین حس خوب و بد، تفاوت بین راز خوب و راز بد و تفاوت بین هدیه و رشوه به آن ها آموزش داده شد.

نظر خودتان را ارسال کنید