خیریه نیکوکاران شریف
english

چند نکته برای کمک به پایان دادن کار کودکان

چند نکته برای کمک به پایان دادن کار کودکان

“تغییر از هر یک از ما آغاز می شود و تنها زمانی پایان می یابد که همه کودکان بتوانند آزاد باشند و کودکی کنند.” (کریگ کیلبرگر)

آیا اخیرا یک توپ خریداری کرده اید؟

آیا اخیرا یک لباس گلدوزی شده، یک لباس پشمی، شکلات یا هر محصول دیگری خریداری کرده اید؟

اگر جواب شما به سوالات فوق آری است باید بدانید که شما بخشی از کار کودکان را خریداری کرده اید. کار کودکان و برده داری برای تولید محصولات و ارائه خدمات یک مسئله جدی است و جلوگیری از آن یک چالش بزرگ است.

طبق برآورد های صورت گرفته بیش از 200 میلیون کودک کار در جهان وجود دارند که حدود نیمی از این تعداد در رده سنی 5 تا 17 سال هستند و درگیر کارهای خشن و خطرناک هستند.

کار کودکان در تمامی ادوار به نوعی وجود داشته است ولی با افزایش جمعیت، بیشتر شدن میزان فقر، گسترش و جهانی شدن اقتصاد، استثمار، سرکوب و سوء استفاده از کودکان افزایش یافته است.

فقر عامل اصلی کار کودکان می باشد ولی آموزش و پرورش غلط، قوانین فرهنگی و اجتماعی نادرست، مشکلات اقتصادی جامعه، تعداد اعضای خانواده، جغرافیا و اقتصاد جهانی همه و همه در افزایش میزان کار کودکان تأثیر گذار است.

مسئله مهمی که وجود دارد این است که تعریف واضح و روشنی از کار کودکان وجود ندارد. آیا کار کودکان صرفا انجام دادن کار توسط کودکان است؟ آیا منظور تنها انجام کار توسط کودکان، همراه با استثمار و سرکوبگری است؟ و آیا رده سنی خاصی مد نظر است؟

در کتابی تحت عنوان “زندگی یک کودک کار” تفاوتی بین تعاریف کار کردن کودک و کودک کار بودن به شکل زیر ارائه شده است:

کار کردن کودک: کاری که هیچ دخالتی در توسعه و آموزش و پرورش کودکان ایجاد نمی کند.

کودک کار بودن: کار کردن کودک در شرایطی است که به کودک از نظر ذهنی، فیزیکی، اجتماعی و اخلاقی آسیب وارد می کند و برای آموزش و پرورش آن ها مشکل ایجاد می کند و به عبارتی کاری که مانع از لذت بردن کودکان از دوران کودکی شان می شود و آن ها را از پتانسل ها و جایگاه مناسب اجتماعی محروم می سازد.

سازمان بین المللی کار، کار کودکان را این گونه تعریف میکند:

کاری که از لحاظ ذهنی، جسمی، اجتماعی و اخلاقی برای کودک مضر است و با تحصیل کودک به یکی از اشکال زیر در تداخل است:

  • کودک را از تحصیل در مدرسه محروم کند.
  • کودک را مجبور به ترک مدرسه کند.
  • کودک مجبور باشد در کنار رفتن به مدرسه شدیدا مشغول به انجام کار سخت تا دیر وقت باشد.

در موارد افراطی کار کودکان، آن ها برای کار کردن به بردگی گرفته میشوند، مجبور به جدایی از خانواده می گردند، با پرسه زدن در خیابان ها در معرض بیماری های مختلف و خطرناک قرار می گیرند که این موارد اغلب در سنین پایین تر اتفاق می افتد.

این که چه نوعی از کار را بتوان به عنوان کار کودکان تلقی نمود به سن کودک، شرایط و میزان سختی کار انجام شده و ساعات کار او و همچنین به فرهنگ و قوانین یک کشور بستگی دارد.

در ادامه 7 نکته برای کمک به مبارزه با کار کودکان آمده است:

خودتان را آموزش دهید

از منابع طبیعی به شکل صحیح استفاده نمایید و نحوه صحیح استفاده از آن را یاد بگیرید و به اطرافیانتان نیز آموزش دهید تا منابع برای دیگران نیز قابل دسترس تر باشد.

با فروشگاه های خرده فروشی، تولید کنندگان و وارد کنندگان ارتباط برقرار کنید

می توان با کسانی که احتمال می دهیم برای فروش بهتر محصولاتشان و یا برای کم هزینه تر شدن نیروی کار تمایل به استفاده از کودکان دارند تماس گرفت و پیشنهاداتی بهتر به آن ها ارائه داد و آن ها را متقاعد نمود که کار کودکان چه آسیب های وارد می کند.

تا حد امکان محصولاتی تهیه کنید که مطمئن هستید کودکان را درگیر کار نمی کند

زمانی که مطلع شویم محصولی با درگیر کردن کودک و سوء استفاده از او تولید شده است بهتر است به نوعی مانع از ادامه یافتن این اقدام شویم.

مستقیما از کشاورزان خرید کنید

با ازبین بردن تعداد واسطه می توان مانع از سود جویی افراد برای ابزار قرار دادن کودکان در فروش محصولات شد.

وقت و غذای خود را با کودکان به اشتراک بگذارید

با هر چه کم تر کردن اسراف و از بین بردن هزینه های اضافی و غیر ضروری زندگی همچون هزینه های گزاف لوازم آرایشی، میتوان بخشی از هزینه های کودکان را متقبل شد و با کمک به خیریه و موسساتی که از کودکان حمایت می کنند به بهتر شدن اوضاع زندگی آن ها کمک کرد. گاهی میتوان بخشی از زمان خود را به صورت داوطلبانه در اختیار آنان قرار داد.

بی تفاوت نباشید و از قانونگذاران بخواهید

از قانونگذاران بخواهید قوانینی مناسب برای مبارزه با کارهایی که به آینده کودکان آسیب می رساند وضع نمایند.

سرمایه گذاری اخلاقی

در صورتی که یک سهامدار هستید از نفوذ خود استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که شرکتی که  در آن سرمایه گذاری می کنید شیوه های اخلاقی و انسانی که شامل کار کودکان نیست را به کار بگیرند.

آنچه مشخص است این است که متوقف کردن اقدامات سود جویانه علیه کودکان کاری بسیار دشوار است و کار تنها یک شخص نیست. بنابر این بهترین کار کمک به موسساتی است که در زمینه حمایت از کودکان فعالیت می کنند و توانایی بیشتری در مقابله با چنین مشکلاتی دارند.

منبع: https://humaneeducation.org

 

موسسه خیریه نیکوکاران شریف با کمک و حمایت از کودکان بی سرپرست تلاش می کند با کار کودکان و قرار گرفتن کودکان در معرض چنین مشکلاتی مبارزه کند و حمایت شما نیکوکاران عزیز برای تحقق این امربسیار تاثیر گذار خواهد بود. همچنین حمایت از زنان سرپرست خانوار و توانمند سازی آنان موجب می شود این خانواده ها کودکان خود را برای کار کردن به خیابان ها نفرستند. برای حمایت از کودکان بی سرپرست و کودکان کار می توانید بر روی دکمه حمایت میکنم کلیک نمایید.

 

 

حمایت میکنم

نظر خودتان را ارسال کنید