خیریه نیکوکاران شریف
english

بار سنگین زندگی بر دوش زنان سرپرست خانوار

بار سنگین زندگی بر دوش زنان سرپرست خانوار

در تمام کشور های دنیا عرف بر این است که هر خانواده تحت سرپرستی پدر خانواده اداره می شود. و اعضای خانواده تحت حمایت مالی پدر زندگی خود را سپری می کنند. در مواردی که پدر به هر نحوی نتواند حمایت های لازم را از خانواده به انجام برساند مادر خانواده مجبور می شود به تنهایی بار زندگی را به دوش بکشد. به این مادران زحمت کش زنان سرپرست خانوار گفته می شود.

 

دلایل محول شدن سرپرستی خانوار به زنان

در بسیاری از مواقع به علت های مختلفی چون طلاق، اعتیاد، معلولیت و یا فوت پدر خانواده، مادر خانواده باید به تامین معاش خانواده بپردازد. به عبارتی زنان سر پرست خانوار شامل تمامی زنانی می شود که:

۱-به طور کلی سرپرستی ندارند و در اثر طلاق یا فوت همسر تنها زندگی می کنند.

۲- علی رغم داشتن همسر، همسران ایشان به دلیل اعتیاد و یا از کار افتادگی و معلولیت توان سرپرستی از خانواده را ندارند.

۳- زنانی که هرگز ازدواج نکرده اند و خودشان به تنهایی برای امرار معاش تلاش می کنند.

 

زنان سرپرست خانوار با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

زنان سرپرست خانوار برای حمایت از کودکان خود با مشکلات زیادی در جامعه مواجه هستند. با توجه به این که تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار تحصیلات و یا مهارت های لازم را برای ورود به بازار کار ندارند بنابراین برای پیدا کردن شغل مناسب با درآمدی کافی که بتوانند نیازهای خانواده را از آن طریق برآورده سازند با مشکل مواجه می شوند. از طرفی مسئولیت تربیت کودکان و کارهای منزل نیز باعث می شود محدودیت هایی برای کار در بیرون از منزل داشته باشند. تمامی این شرایط باعث می شود این افراد نتوانند از نظر مالی خانواده خود را به درستی حمایت کنند. شرایط بد مالی علاوه بر این که خود مشکل محسوب می شود، مشکلات دیگری را برای زنان سرپرست خانوار ایجاد می کند که از جمله آن می توان به مشکلات روحی و روانی اشاره نمود که به دنبال فشار های زیاد زندگی و عدم توانایی در مقابله با این فشار ها فرد احساس سرخوردگی می کند. در چنین شرایطی بسیاری از افراد دچار افسردگی می شوند و به دلیل مشکلات مالی نیز امکان مراجعه به مشاور برایشان وجود ندارد و این بیماری روز به روز می تواند بدتر و بدتر شود. بر اساس مطالب ذکر شده به طور کلی مشکلات زنان سرپرست خانوار در چهار دسته کلی قرار می گیرد . دسته اول مربوط به مشکلاتی می شود که فرهنگ مردم کشور برای این عزیزان به وجود می آورد. متاسفانه جامعه ما نگرشی منفی به زنان سرپرست خانوار دارد و آنها باید نگاه های سنگین افراد، طردشدگی از جانب آشنایان و مشکلات تهیه مسکن و … را تحمل نمایند. دسته دوم مشکلات زنان سرپرست خانوار مربوط به مشکلات اقتصادی این عزیزان است که به تنهایی نمیتوانند از پس تمام مخارج زندگی بر بیایند. دسته سوم مشکلات زنان سرپرست خانوار شرایط بد روحی روانی است که در بسیاری از مواقع و در پی سایر مشکلات برای این عزیزان به وجود می آید. و اما آخرین و یکی از مهم ترین مشکلاتی که تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار با آن مواجه هستند عدم امکانات آموزشی و مهارتی است که در صورت فراهم بودن آن می تواند بسیاری از مشکلات دیگر این عزیزان را حل کند.

چگونه می توان به زنان سرپرست خانوار کمک کرد؟

همانطور که ذکر شد مشکلات زنان سرپرست خانوار در ۴ دسته کلی قرار می گیرند. برای کمک به زنان سرپرست خانوار باید بستری را فراهم نمود تا هر یک از مشکلات را تا میتوان کاهش داد و فضایی بهتر برای زندگی این عزیزان فراهم نمود. بنابراین در مرحله اول باید با فرهنگ سازی صحیح و آموزش های همگانی دیدگاه منفی جامعه نسبت به زنان سرپرست خانوار را از بین برد و فضایی را ایجاد نمود که این بانوان هم بتوانند مانند افراد عادی در جامعه ظاهر شوند. در مرحله بعدی برای از بین بردن مشکلات اقتصادی این افراد میتوان با کارآفرینی و ایجاد مشاغلی که افراد بتوانند همزمان با کار کردن به تربیت فرزندان هم رسیدگی نمایند. همچنین میتوان مهارت هایی را به آنان آموزش داد تا بتوانند با کار در منزل امرار معاش نمایند و علاوه بر رسیدگی به تربیت فرزندان هزینه های زندگی را نیز تامین نمود. علاوه بر این برای کاهش مشکلات روحی روانی بهتر است مراکز مشاوره ای را برای مراجعه این عزیزان فراهم نمود تا بتوانند در صورت زیاد شدن فشار های زندگی به این مراکز مراجعه نمایند و اجازه ندهند بیماری های روحی به سراغشان بیاید.

کمک به زنان سرپرست خانوار

موسسه خیریه نیکوکاران شریف برای کمک به زنان سرپرست خانوار چه میکند؟

موسسه خیریه نیکوکاران شریف با هدف حمایت از زنان سرپرست خانوار و کودکان بی سرپرست تاسیس شد و در این راستا با شناسایی تعدادی از خانواده های بی سرپرست و یا بد سرپرست برای بهبود زندگی این عزیزان با برنامه هایی هدفمند تا کنون توانسته است تا حدودی اوضاع زندگی این عزیزان را بهبود بخشد. در راستای حمایت از زنان سرپرست خانوار در بنیاد خیریه نیکوکاران شریف به صورت دوره ای هر سه ماه یک بار سبد کالای ضروری خانوار به این عزیزان اهدا شده است و علاوه بر این برای توانمند سازی زنان سرپرست خانوار نیز به صورت دوره ای کارگاه های آموزشی (کارگاه آموزش عروسک بافی، کارگاه نقطه کوبی، کارگاه آموزشی پیشگیری از ایدز و … ) برگزار نموده است و همچنین در ادامه آموزش این عزیزان بازارچه هایی را نیز برای فروش صنایع دستی آنان برگزار نموده است. امیدواریم با حمایت نیکوکارانی چون شما بتوانیم این حمایت از این عزیزان را توسعه دهیم.

برای حمایت از زنان سرپرست خانوار می توانید با کلیک بر کلید حمایت میکنم ما را همراهی نمایید.

حمایت میکنم

نظر خودتان را ارسال کنید

  1. رضا منصورنیا گفت:

    سلام . با شماره 02166127128 داخلی 2129 تماس بگیرید

  2. علی استوار گفت:

    سلام.چگونه درخواست کمک کنیم.مادر من سرپرست خانوار است

  3. معصومه مرادی گفت:

    باسلام من دارای سه فرزند هستم بی سرپرست مستاجرتاحالا داخل خانه ها کارمیکردم براخرج خورد خوراک الان دیگه دیسک کمر دارم نمیتونم کارکنم خواهش میکنم کمکم کنیدسه فرزند درس میخونن ولی چون درامدی ندارم مجبورم نزارم درس بخونن حتی نون وپنیرهم نمیتونم براشون تهیه کنم

  4. کبری اقاجانی گفت:

    سلام خانم هستم سرپرست خانوار متاسفانه مبتلا به سرطان روده بزرگ هستم نیازبه کمک دارم شیمی درمانی نشدم هزینه درمان ندارم کرایه منزل ۳ماه عقب افتاده به کدام برسم