خیریه نیکوکاران شریف

اعمال مستحب ماه رمضان

اعمال مستحب ماه رمضان

ماه رمضان ماه خوبی ها، ماه رحمت خداوند و ماهی است که همه ما در آن احساس نزدیکی بیشتری با خداوند می کنیم. در ماه رمضان مسلمانان برای نزدیک تر شدن به خداوند علاوه بر اعمال واجبی همچون نماز و روزه که خداوند ما را به انجام آن امر فرموده اند تمایل بیشتری به انجام اعمال مستحب این ماه دارند و سعی دارند با نماز خواندن و روزه گرفتن و دوری از گناهان در ماه رمضان که درهای رحمت الهی به روی بندگان گشوده تر شده اند، از مغفرت الهی بهره مند شوند.

امامان معصوم ما سخنان گرانقدری در ارتباط با ماه رمضان و فضیلت هایی که اعمال نیک در این ماه به دنبال دارند فرموده اند. در ادامه تعدادی از سفارشات این بزرگواران در ارتباط با ماه رمضان برای یادآوری آورده شده است.

احادیث معصومین در ارتباط با اعمال مستحب ماه رمضان

امام علی(ع) می فرمایند: شما را به استغفار و دعای زیاد در ماه رمضان توصیه می کنم. دعا های شما دافع بلا از شماست و استغفار شما از بین برنده گناهانتان است.

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: ای مردم ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است، ماهی که پیش خدا بهترین ماه است وروزهایش بهترین روز ها و شب هایش بهترین شب ها و ساعاتش بهترین ساعات است.

ایشان همچنین می فرمایند: اعتکاف در یک دهه از ماه رمضان به اندازه ثواب دو حج و دو عمره ثواب دارد.

امام جعفر می فرمایند: برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن، رمضان است.

امام حسین(ع) می فرمایند: هر کس در ماه رمضان صدقه ای بدهد خداوند هفتاد نوع بلا را از او دور می کند.

با عنایت به سخنان این بزرگواران اعمالی در ماه رمضان بسیار سفارش شده است که از جمله آن ها می توان به اعمال پسندیده زیر اشاره نمود.

صدقه دادن

اسلام دین مهربانی است و در آن همواره به یاری رساندن به همنوع سفارش شده است. یکی از راه های کمک به همنوع بخشیدن مقداری از درآمد خود به فقرا است که از جمله اعمال مستحب است. صدقه دادن یعنی فردی بخشی از مال که متعلق به خودش است را به فردی نیازمند می دهد. در اسلام این امر بسیار مورد تاکید قرار گرفته است چرا که در امر صدقه دادن نه تنها ریا از بین می رود بلکه فرد نیازمند نیز خجالت زده نمی گردد.

 

تلاوت قرآن

یکی از بهترین اعمال مستحب در ماه رمضان تلاوت کردن قرآن است. اگرچه خواندن قرآن در تمامی روزهای سال بسیار ثواب دارد و آرامش بسیاری را به فرد می دهد ولی با توجه به اینکه ماه رمضان ماهی است که قرآن بر پیامبر اسلام نازل شده است خواندن آن در این ماه ثواب بسیار بیشتری دارد. در این ارتباط پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: اگر کسی در این ماه یک آیه از قرآن تلاوت کند، ثوابش همچون کسی است که در غیر از ماه رمضان یک بار قرآن را ختم کرده است.

تلاوت قرآن در ماه رمضان

افطاری دادن

یکی دیگر از اعمال مستحب و پسندیده که در ماه رمضان بسیار مورد تاکید واقع شده است افطاری دادن به روزه داران است. همانطور که همه می دانیم یکی از فلسفه های روزه گرفتن درک کردن حال فقرا با دست کشیدن از خوردن و آشامیدن در طول روز می باشد. خداوند متعال در قرآن بارها مسلمانان را به کمک به فقرا امر نموده است و ماه رمضان را بهانه ای قرار داده است تا آنان بهتر بتوانند حال نیازمندان را درک کنند و به واسطه آن ثروتمندان را وسیله ای کند برای دستگیری از فقرا. یکی از راه های گوش سپردن به این امر الهی اطعام فقرا از راه افطاری دادن به آنان در ماه رمضان است.

افطاری دادن به نیازمندان یکی از برنامه های اصلی بنیاد خیریه نیکوکاران شریف در ماه مبارک رمضان است. همراهی و حمایت شما عزیزان باعث میشه بتونیم افراد بیشتری رو مهمان سفره افطاری کنیم. برای اینکه میزبان این سفره افطاری باشید میتوانید با کلیک بر روی گزینه اهدای افطاری با ما همراه شوید.

اهدای افطاری

نظر خودتان را ارسال کنید